Од почетка године Канцеларија локалног омбудсмана имала је три случаја медијације, док се за ова поступак распитивало око двадесет странака. Како подсећају, реч је о потпуно бесплатном поступку који веома брзо може да реши бројне несугласице између завађених страна.

Више од десет година Канцеларија локалног омбудсмана Суботичанима нуди услугу медијације. Како објашњава заменица локалног омбудсмана, Маја Тоскић, која је и лиценцирана медијаторка, то је миран и вансудски поступак, који је на добровољној бази и који најчешће иницира једна страна.

„Медијатор јесте једно треће, неутрално и непристрасно лице, које учествује у преговорима и он усмерава комуникацију између завађених страна. Оно што је најбитније, јесте да медијатор није никакад судија, он не пресуђује у нечију корист, него се труди да на основу комуникације између страна изнађе најбоље решење које ће задовољити обе стране. Наравно, уколико дође до договора, медијатор сачињава и споразум о медијацији,“ каже Тоскић.

Како даље појашњава Тоскић, медијација је могућа у готово свим сферама живота, али није сваки предмет подобан, нарочито ако су стране до те мере завађене да овај начин приступа не би био могућ. Ипак, највише предмета имају код међукомшијских односа.

„Код комшијских односа могу бити различите врсте проблема. На пример, код орезивања различите врсте растиња које прелази код комшије, потом утврђивање међе, заједничке ограде, обнове ограде, као и накнаде штете. Потом сагласности сувласника у постопку озакоњења. Могу бити и потрошачки поступци,“ наводи медијаторка.

Као главна предност медијације свакако је што је у Канцеларији локалног омбудмана потпуно бесплатан, али по речима наше сговорнице, има и друге предности.

„За разлику од судског поступка где увек једна страна губи, а друга добија, због чега односни остају трајно поремећени, док како је медијација доборовољна и стране остају у добрим односима по окончању поступка. Поступак је и бржи и ефикаснији, наравно и јефтинији, када знамо колико коштају судски трошкови и трошкови пуномоћника,“ закључује наша саговорница.

Из искуства медијатора, поступка се углавном окончава у једној до две сесије, а да би уопште дошло до медијације, мора да постоји сагласност обе стране.