Снимак излетања електричног бицикла на пут са првенством пролаза, који је као резултат имао материјалну штету на моторном возилу изазвао је бурну реакцију јавности. Док грађани предлажу увођење обавезне обуке за возаче, те низ других санкција, из Савета за безбедност саобраћаја Града Суботице кажу да такво решење није предвиђено законом, те истичу да првенствено треба радити на повећању одговорности свих учесника у саобраћају.
Саобраћајна незгода која се десила на углу улица Атиле Јожефа и Жарка Зрењанина и која је, на срећу, прошла без повреда, ставила је у први план возаче електричних бицикала. У овом случају то су била два малолетника која су показала непознавање саобраћајних правила, али исто тако и неодговорност након изазивања удеса. Да то није усамљен случај, показало је искуство других учесника у саобраћају који су у коментарима писали да су прошли сличне ситуације. Исто тако, контрола таквих возила и возача оно је што предлажу неки од суграђана са којима смо разговарали.
„Сматрам да би требало да буде обука и нека врста регистрације, евиденције тог возила, јер ако ја нпр. могу свој мопед да региструјем, мислим да би и они требали нешто по том питању да ураде“- рекао је један од пролазника.
Из Савета за безбедност саобраћаја кажу је непоштовање саобраћајних правила као резултат могло да има угрожавање живота возача моторног возила који се кретао саобраћајницом са правом првенства, али је због добре реакције и прилагођене брзине возач успео да избегне теже последице. Управо је то изостајање свести учесника у саобраћају највећи проблем, закључују из Савета.
„Да су та два момка, дечака на том возилу имали иоле свести о њиховом понашању у саобраћају, о томе да могу да начине овакав проблем, да изазову саобраћајну незгоду, да схватају да су могли они бити повређени, да су могли да смртно страдају, да је неко други могао смртно да страда, до тога не би дошло, јер би наравно онда пазили и ту је комплексност целог тог проблема. И ево у овој ситуацији да сада претпоставимо теоријски да је та жена била повређена, да није могла да изађе из возила, да је пала у несвест, да је крварила, за мене лично, а верујем и за многе друге, је тај проблем далеко већи што су ти момци се окренули и отишли, нису желели да виде шта су то урадили, дакле без имало одговорности“ – наводи Петар Пантелинац, председник Савета за безбедност саобраћаја Града Суботице.
Управо су због тога активности градског Савета за безбедност саобраћаја усмерене пре свега на промоцију безбедности и правилног учешћа у саобраћају од најранијег узраста.
„Практично не желимо више да изгубимо ниједну генерацију, желимо да у том периоду када су најпријемчивији за прихватање таквих ставова да схвате и да не доводе уопште у питање поштовање саобраћајних прописа, јер та правила постоје да би нас сачувала.“
Ни последње измене Закона о безбедности саобраћаја нису електрични бицикл препознале као посебну категорију, већ се примењују одредбе које важе за обични бицикл. Да ли ће се то променити и да ли ће законодавац увести неку врсту обуке или полагања испита, још увек је непознато. Саговорник додаје да су нове измене у плану и да се очекује заседање радне групе, те да претпоставља да ће електрични бицикли бити једна од тема.
фотографија: Пиxабаy